Waar moet een goede website aan voldoen?

Een succesvolle website voldoet aan een aantal voorwaarden en gebruiksvriendelijkheid is er daar een van. Hoe goed je SEO teksten ook zijn of hoe prachtig de website is vormgegeven, als de bezoeker de website niet eenvoudig kan gebruiken haakt hij snel af. Dat is zonde, want hiermee laat je een hoop kansen liggen. Maar waar moet een gebruiksvriendelijke website nou precies aan voldoen? Onderstaand hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet die jou alvast op de goede weg helpen.

Overzichtelijke homepage
Je bezoeker komt hoogstwaarschijnlijk als eerst terecht op je homepage. Het is daarom erg belangrijk dat deze direct aanspreekt. Voor een bezoeker is het belangrijk dat hij direct ziet welke informatie, dienst of product hij bij jou kan vinden. Deel je homepage in op een logische manier. Begin met een titel en tagline zodat de bezoeker direct ziet wat er te vinden is op jouw website. Op basis van daarvan zal hij of zij verder gaan scrollen. Elementen die het vaak goed doen op een homepage zijn testimonials, informatie over jou en het bedrijf, ondersteunende foto’s, een contactformulier en je contactgegevens. Je homepage is de eerste indruk die je bezoeker van jouw bedrijf krijgt. Besteed hier dus absoluut je aandacht aan.

Duidelijke navigatie
Het doel van de bezoeker is om zo snel mogelijk de benodigde informatie te vinden. Ga maar na bij jezelf, als je ergens naar op zoek bent wil je dit zo snel mogelijk vinden. De meeste websitebezoekers zijn ongeduldig en haken snel af als ze de juiste informatie niet snel kunnen vinden. Daarom is de navigatie een essentieel onderdeel van je website. Je wilt namelijk niet dat ze naar de concurrent gaan. Allereerst is het belangrijk om je menubalk of navigatie op een logische plek neer te zetten. Een horizontale menubalk bovenin of een verticale menubalk aan de linkerkant is het meest gebruikelijk. Daarnaast moeten de onderwerken in het menu duidelijk en kort zijn. Vermijdt vage termen en lange zinnen in je menubalk. De bezoeker ziet op deze manier precies waar hij naartoe moet navigeren. Tot slot is het verstandig om het aantal menu items te beperken, zodat bezoekers snel wegwijs worden op jouw website.

Call-to-action buttons
Bij het ontwerpen van de website is het goed om rekening te houden met het toevoegen van call-to-action buttons. Door deze buttons te gebruiken is het voor de bezoeker duidelijk waar hij of zij op moet klikken. Zo kunt je buttons gebruiken met “neem contact op” of “vraag hier je offerte aan”. Zorg ervoor dat je buttons opvallen door ze een opvallende kleur te geven. Voor de bezoeker is het gemakkelijk en zelf haal je er meer leads uit.  

Duidelijke contactformulieren
Wanneer bezoekers contact met je op willen nemen zullen ze dat in de meeste gevallen doen via het contactformulier op je website. Zorg ervoor dat je contactformulieren duidelijk zijn en gemakkelijk in gebruik zijn. Vraag alleen om informatie die je nodig hebt, zoals naam, e-mailadres en eventueel een telefoonnummer. Wanneer je de bezoeker om onnodig veel informatie vraagt is hij of zij minder bereid het formulier in te vullen. Zorg er daarnaast ook voor dat formulieren op een logische plek staan weergeven op je website. Zet een contactformulier bijvoorbeeld op je contactpagina of in de footer van je website. Denk na over een logische plek waar je zelf ook zou kijken als je op zoek bent naar een contactformulier. 

Goede verhouding van beeld en tekst
Ga je een website maken, denk dan ook zeker aan de juiste verhouding van tekst en beeld. Ondersteun tekst met visuele beelden om de informatie op de pagina visueel te versterken. Zorg ervoor dat je voor een goede balans creëert tussen beeld en tekst. Te veel foto’s zorgt voor een te drukke pagina, maar alleen maar tekst oogt vaak saai en nodigt niet uit om verder te lezen. Als je lange stukken tekst denk dan ook aan tussenkoppen en het gebruik van alinea’s. Veel bezoekers zullen niet de hele tekst lezen, maar scannen de tekst eerst om te kijken of er relevante informatie in staat. Door duidelijke tussenkoppen te gebruiken zorg je ervoor dat de gebruiker de tekst kan scannen op specifieke informatie. 

Snelle website
Het klinkt misschien logisch, maar de laadtijd van website is misschien wel het allerbelangrijkste element van je site. Je website moet binnen enkele seconden volledig operationeel zijn. Een trage website zorgt ervoor dat de meeste bezoekers direct afhaken. Wanneer je website er meer dan 3 seconden over doet om te laten haakt bijna de helft van de gebruikers af. Er zijn meerdere manieren om de snelheid van je website te verbeteren. We schreven er een blog over, waar je meer tips vindt om de laadtijd van website te optimaliseren.

Goede mobiele website
Wie bezoekt er tegenwoordig nog een website via zijn laptop of desktop? Als je de statistieken van je website bekijkt in bijvoorbeeld Google Analytics zie je dat veel mensen je pagina op hun telefoon of tablet bezoeken. Zorg er daarom voor dat je website responsive is. Dit houdt in dat de website zich naar elk apparaat aanpast en naar behoren blijft werken. De navigatie van je website op mobiel en tablet dient net zo makkelijk en overzichtelijk te zijn als op een computer. 

We hopen dat we je met deze tips al een heel eind op weg hebben geholpen. Vind je het nog steeds lastig om te bepalen waar jouw website precies aan moet voldoen, om hem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken? Neem dan contact met ons op, wellicht kunnen we je helpen met het maken of verbeteren van je website. 

CONTACT

info@novomedia.nl 
06 42342493 (Chayenne)
06 24931629 (Charlene)