Vijf trends op het gebied van social media

Bijna iedereen heeft wel een social media app, of dit nou privé of zakelijk is. Nieuwe media blijft zich telkens weer ontwikkelen. We leven tegenwoordig in een snel veranderende wereld, als je dit vergelijkt met vroeger. Ook op het gebied van social media veranderd er veel. Ieder jaar zie je dat de verschillende social media platformen weer met nieuwe dingen komen en met de laatste trends mee willen gaan. Van het nieuwe Instagram reels tot aan user generated content: dit zijn dé trends van het moment.

Story’s: bijna ieder social media platform heeft deze functie wel
Snapchat begon ermee, maar al snel volgden Facebook en Instagram er ook mee. Namelijk de welbekende story’s. Story’s behoren tot ephemeral content. Klinkt als een ingewikkelde term, waar je misschien nog niet eerder van gehoord hebt. Dit is content die niet permanent is, maar tijdelijk zichtbaar is voor jouw volgers. Vooral op Instagram zijn de story’s erg populair. Het voordeel aan content dat maar tijdelijk te zien is, is dat mensen nieuwsgierig raken. Dit omdat ze maar 24 uur de tijd hebben om jouw story te kijken, voordat het weer verdwijnt. Het leuke aan story’s is, is dat je veel kunt plaatsen, zonder dat het bij je volgers meteen overkomt als spam. Als bedrijf is het een handige functie om content van bijvoorbeeld je klanten te reposten, zonder dat je dit op je feed hoeft te plaatsen. Vind je het zonde om de foto’s maar zo kort zichtbaar te laten zijn? Dan biedt Instagram de mogelijkheid om hoogtepunten aan te maken. Hierin kun je de door jou geplaatste story’s verzamelen en kan iedereen ze nog eens terugkijken. Maak er een creatieve creatie van, want er zijn genoeg apps die jou een handje helpen bij het maken van een unieke story.

Influencer marketing is nog altijd een ding anno 2020
Influencers zijn alweer een tijdje een bekend begrip als het gaat om social media, iedereen kent ze wel. Toch staat dit begrip niet altijd even positief in het daglicht, maar toch is een influencer voor ondernemers erg belangrijk. Zorg er alleen wel voor dat een influencer echt bij jouw merk past, zodat het bij het publiek geloofwaardiger overkomt. Als bedrijf wil je natuurlijk wel serieus genomen worden. Mensen raken sneller beïnvloed door andere mensen die een een merk of product aanprijzen, dan als ze een advertentie voorbij zien komen. Bedenk wel, dat er ook nadelen zitten aan influencer marketing. Een invloedrijk persoon kan naast positief, zich natuurlijk ook negatief uitlaten over jouw merk. Ook dit beïnvloed men, maar dan op een negatieve manier en dat is absoluut niet wat je wilt. Doe dan ook even wat onderzoek naar verschillende influencers, voordat je ze aan je merk koppelt. 

Zet video content in op jouw social kanalen
Video is echt een opkomende trend op social media. Youtube is natuurlijk al een lange tijd de koploper op het gebied van video, maar ook andere social media kanalen als Instagram en Facebook komen met nieuwe opties als het gaat om video. Denk bijvoorbeeld aan IGTV’s en het nieuwe Reels op Instagram. Dat laatst genoemde is recent toegevoegd aan de app en wordt inmiddels al massaal gebruikt. Dit heeft natuurlijk wel wat weg van het social media platform TikTok. Je kunt in zo’n korte video bijvoorbeeld een kijkje geven in jouw leven, of een compilatie laten zien van die heerlijke vakantie die je afgelopen zomer hebt gehad. Als bedrijf is dit ook een handige tool om in te zetten, door jouw volgers bijvoorbeeld een kijkje te geven achter de schermen. Door het gebruik van video content bereik je een groot publiek en mensen voelen zich sneller emotioneel betrokken, als je dit vergelijkt met een foto. Veel social media kanalen hebben echter wel behoefte aan native content. Dit is content die je rechtstreeks via het platform deelt en niet door linkt vanaf een ander platform. Een post op Facebook waarbij je de link naar Youtube in verwerkt is minder lang zichtbaar in het overzicht, dan een post waarbij je de video direct deelt op Facebook.

Maak het persoonlijk en wees interactief met jouw volgers
Geef een persoonlijke twist aan jouw social media kanaal. Zo creëer je een band met je volgers en krijgen zij het idee dat ze jou echt kennen en verdwijnt het afstandelijke gevoel wat je normaal gesproken hebt via dit soort kanalen. Als je een bedrijf hebt, laat ook dan de persoonlijke kant naar bovenkomen op jouw social media kanalen. Door te laten zien wie er achter het merk zit en leuke behind the scenes shots te laten zien van bijvoorbeeld een shoot of een dag op kantoor. Maar waarom is dit eigenlijk belangrijk? Op deze manier creëer je meer betrokkenheid en vertrouwen bij je volgers. Door het gezicht achter het merk te laten zien, weet men ook met wie ze te maken hebben. Door ook nog eens interactief met jouw volgers te zijn maak je het helemaal persoonlijk, door bijvoorbeeld te reageren op reacties of privé berichten hebben zij nu ook een gezicht voor zich die zij ‘kennen’.

Deel de gemaakte content van je klanten!
Dit behoord tot de earned media van jouw bedrijf. Waarom zou je hier niets meedoen? Ten eerste is het natuurlijk hartstikke leuk dat social media gebruikers jouw merk, dienst of producten delen via hun social media kanaal. Wat ook nog een pluspunt is, is dat je op een goedkope manier aan leuke content komt. Door als bedrijf bijvoorbeeld een speciale hashtag te creëren die mensen onder de foto kunnen plaatsen, zijn de foto’s gemakkelijk terug te vinden. Je mag de beelden van iemand anders natuurlijk niet zomaar gebruiken. Vraag hier dan ook altijd toestemming voor. Neem een voorbeeld aan Ikea en andere grote merken door te reageren onder posts met de door jou bedachte hashtag, zodat men gemakkelijk aan kan geven of je de foto wel of niet mag gebruiken. Tip: Hier heb je ook handige tools voor, zoals Flowbox. Hierin zie je een overzicht voor welke foto’s je toestemming hebt gekregen. Wat natuurlijk ook erg leuk is van user generated content, is dat andere klanten/volgers kunnen zien hoe (in het geval van Ikea) een product bij iemand in huis staat. 

CONTACT

info@novomedia.nl 
06 42342493 (Chayenne)
06 24931629 (Charlene)